Nyhetsbrev September 2018

News on Wheels
I*PIKE RS2
- INNOVATIV DÄCKNYHET
FRÅN HANKOOK! 
Hankook Winter i*Pike RS2 kommer bl a med en ny typ av dubbteknologi. 
 
Inför vintersäsongen lanserar nu Hankook en spännande nyhet för oss i nordliga länder. Det är bl a med vinterdäcken i*Pike RS2, med nya mönster, bättre sajpning och en ny dubbteknik, som man vill bli en ännu större aktör på den svenska vintermarknaden. 
Den nya dubbtekniken bygger på att man byggt in en fördjupning under dubben för att minska slitaget och därmed få en mer långlivad och aktiv dubb. Tekniken medger också ett ökat antal dubbar jämfört med tidigare. 

Självklart har vi laddat upp med nyheten på vårt lager! 
Läs mer om i*Pike från Hankook, här!
NU STARTAR HÖGSÄSONGEN.
VI LADDAR FÖR SNABBA LEVERANSER!
Norcis Wheels laddar upp med mer däck och fälgar inför vinterperioden.
Snabba leveranser är ett av våra adelsmärken.
 Om det ibland är svårt att sälja vinterhjul på våren och sommaren till en bilkund, är det vanligen desto lättare på hösten och vintern.
- Vi vet att vår orderingång ökar drastiskt under perioden oktober - mars, Och för varje år som går levererar vi ut större och större volymer, säger Klas Höglund, försäljningschef på Nordic Wheels. 
- Det beror ju dels på en starkare bilmarknad men också på att bilägarna nu verkar vara mer benägna att köpa vinterhjul till sin nya bil i samband med köpet, i högre grad än tidigare. Dessutom ökar antalet kunder hos oss på Nordic Wheels. vilket också skapar större efterfrågan. 
Många och snabba leveranser kräver bra datasystem och ordning och reda på lagret. 
Volymerna på vinterdäck och vinterhjul ökar markant hos Nordic Wheels under högsäsongen. 

HAR DU KOLL PÅ TRYCKET? 

Att ha rätt lufttryck i däcken är ju viktigt både för ekonomin = minimalt slitage och miljön = minimalt rullmotstånd. Så frågan är: vet du vilket lufttryck du ska ha i däcken på din egen bil? Och hur ofta kollar du? 
Lars Lieberg
Bilhandelsansvarig; MRF
 
- Nej, jag har däcktrycksvarnare så jag litar på tekniken och hoppas att den fungerar och sköter om den saken.
Jag kollar själv om det blir en indikation på något fel. 
Thord Hägg
Ordförande Hyundai ÅFF

- Ja, det ska vara 2,4 kilo runt om på min bil! Jag har tryckvarnare så jag kollar själv bara om det larmar eller om något däck skulle se konstigt ut. 
Daniel Frodin
Chefredaktör, Teknikens Värld

- Ja, eftersom jag kör racing och brukar ha den bilen på ett släp, kollar jag ganska ofta av det skälet. Annars tittar jag förstås på det när jag byter till och från sommarhjul och inför semesterresor. Normalt ska det vara 2,4 kilo runt om på min nya bil.
Anders Parment
Anders Parment, Forskare, bilbranschen   
- Självklart, det ska vara 2,6 kilo runt om. Och lite mer om jag kör på autobahn. Eller lite mer i bakdäcken om jag lastar mycket. Jag har däcktryckskontroll men jag tar alltid ett varv runt bilen när jag tankar och kollar att det ser bra ut. 
 
2017 BLEV ETT ÅR I FRAMGÅNGENS TECKEN FÖR NOKIAN!
2017 blev ett framgångsrikt år för Nokian Tyres. På många sätt. 

Varje år gör man ett "bokslut" inom Nokiankoncernen, där man inte bara tittar på ekonomiskt resultat. Det är ju inte bara intäkter och kostnader som påverkar framgången för ett företag.
Och även när man tittar på lite mjuka värden, så ser resultatet för Nokian Tyres väldigt bra ut för det senaste året. På den här sammanställningen framgår det att det växer på vissa håll, t ex antal anställda, återförsäljare produktionskapacitet och kundnöjdhet.
Men också att t ex mängden utsläpp från produktionen och rullmotstånd i däcken, har minskat.
Dessutom har man fått utmärkelser för bra miljöarbete från både Dow Jones Sustainability Index och Popular Science.