Nyhetsbrev Mars 2018

News on Wheels
HAKKA BLACK FRÅN NOKIAN
BLEV NÄST BÄST
I AFTONBLADETS STORA TEST
AV SOMMARDÄCK! 
Testerna avsåg sommardäck i dimensionen 225/45-17 och är utförda i Sydafrika. Men vissa av bromsproven är gjorda i en inomhushall i finska Ivalo.
Vi är både glada och stolta att däcken från "vår egen" koncern Nokian, fick ett så fantastiskt bra resultat i testerna. Om dina kunder har svårt för att välja märke på sommardäck - här har du ett riktigt bra säljargument. 
Självklart laddar vi upp med extra mycket Hakka Black i hyllorna nu.

 

SÅ HÄR SER RESULTATLISTAN UT: 
DÄCKMÄRKE - TESTPOÄNG
Michelin Pilot Sport 4 - 
9,2

Nokian Hakka Black - 9,1
Continental PremiumContact 6 - 9,1
Falken Azenis FK 510 - 9,0
Bridgestone Turanza T005 - 8,9
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 - 8,9
Vredestein Ultrac Vorti - 8,9
Hankook Ventus S1 Evo2 - 8,7
Dunlop Sport Maxx RT2 - 8,6
Kumho Ecsta PS71 - 8,6
Pirelli Cinturato P7 - 8,3
Cooper Zeon CS8 - 7,9
Yokohama Advan Sport V105 - 7,8
Nankang Sportnex AS-2+ - 7,6
Triangle Sportex TSH11 - 7,6
Gislaved Ultra Speed - 7,1

Se hela testen här

FÖR KORT TID FÖR SKIFTE?

Från organisationer i däckbranschen har höjts krav på att det ska medges längre tid för skifte. Som det är nu måste bilen ha vinterdäck fram till 31 mars vid vinterväglag. Men dubbdäcken ska vara borta senast 15 april.
Det ger i många fall bara ca två veckor för skifte.
Är det för kort tid? Vad tycker du?
 

 
Tyck till här om tiden för skifte
”FRÄSCHA DÄCK OCH FLER KOMBINATIONER!” 
Staffan Nilsson är VD på Bilcentrum Kungsbacka. 
 
Som våra läsare redan vet, kollar News On Wheels regelbundet upp hur stämningen är bland kunderna. Nyligen ringde vi upp Staffan Nilsson som är VD på Bilcentrum Kungsbacka, för att höra hur samarbetet med Nordic Wheels fungerar. 

Hej Staffan, hur är intresset hos era kunder för att köpa vinterhjulen i samband med själva bilköpet? 
- Här hos oss är det stort intresse. De flesta kunder vill gärna ha vinterhjulen med i nybilsleveransen. Förutom att de förstås kan finansiera hjulen med bilen, erbjuder vi också ett paket där man får däckhotell och skifte höst och vår. 

Hur hade ni det ordnat med er vinterhjul/däck-försörjning innan ni började jobba med Nordic Wheels? Annan leverantör? Eget lager? 
- Vi har tidigare haft både eget lager och flera olika externa leverantörer. Med eget lager är det svårt att ha alla kombinationer av dimensioner i lager samtidigt. Dessutom är det inte helt enkelt att hålla koll på alla varianter. 

Vilka är fördelarna med att anlita en extern leverantör? Några nackdelar? 
- När vi köper externt kan vi minimera våra lagerkostnader och ändå alltid ha fräscha däck att leverera. Vi slipper anpassa ett eget lager till eventuella svängningar i efterfrågan. Samtidigt kan vi nu erbjuda ett bredare sortiment med fler däckkombinationer. 
- Nej, jag ser inga direkta nackdelar med det här upplägget. 

Hur fungerar samarbetet med Nordic Wheels? 
- De har ett stort lager och ger oss riktigt snabba leveranser. Webbplatsen där man beställer är också väl utvecklad, så man kan beställa enkelt och snabbt. 

Är det något som dom kan förbättra i sin tjänst? 
- Inte som vi upplever det nu! 
Det här är Bilcentrum Kungsbacka:

Antal medarbetare: 13 personer
Säljer och servar: Opel, SAAB och Chevrolet
Anläggning: Kungsbacka
Antal nya bilar per år: ca 220 Opel
Antal beg bilar per år: ca 380 st

 
"GLÖM INTE VÅR
"JUST-IN-TIME-DELIVERY"
Klas Vangen jobbar med kundsupporten på Nordic Wheels.
Nordic Wheels är kända för att ha en extremt användarvänlig webbplats där det är väldigt enkelt att beställa sina hjul och däck. Men ibland uppstår ändå ”kantbollar”, då man måste få mer information om något, eller kanske prata med någon hos oss. 
Då är det i de allra flesta fall Klas Vangen som du kommer i kontakt med. Klas är vår ”kundsupport” som hjälper till när något inte är glasklart. 
News On Wheels knackade på dörren till Klas kontor och fick en liten pratstund.

Hej Klas! Hur är stämningen ute hos kunderna? Säljer dom några vinterhjul? 
- Jodå, det är ett stort intresse och bra fart på försäljningen av framförallt vinterhjul. Fler och fler bilhandlare inser att det är ett ”tillbehör” som alla verkligen behöver och att det är en bra förtjänst som ger en bättre totalaffär. 

Vilket är vanligast - att kunderna ringer eller mailar till dig? 
- Det är ungefär 50/50 skulle jag säga. Det brukar ofta börja med ett telefonsamtal och sen fortsätter vi konversationen på mail. Kunderna ringer om en produktfråga och sen återkommer vi med information - t ex en offert - via mail. 
- I dagens it-samhälle är det ju nu vanligt att man inte kan ringa till en leverantör. Men här är det tvärtom, vi uppmanar alla kunder att ringa om det är något som man undrar över eller inte hittar på webben. Det går oftast mycket enklare att lösa en fråga via ett samtal än att skicka ett antal mail fram och tillbaka.

Vad är det vanligaste man vill ha hjälp med när man ringer till dig? 
- Det mest förekommande är nog att slutkunden har önskemål om en speciell fälg, eller kulör på en fälg som inte finns med i vårt ordinarie sortiment - då hjälper vi gärna till att få fram en passande lösning. 
- Annars är det också frågor om produkter som är markerade som tillfälligt slut – då hjälper vi till med att ta fram alternativa produkter. 
 
Är det något generellt tips som du vill ge till alla kunder, när det gäller att beställa hjul eller däck? 
- En sak som man kanske inte tänker på, är att man kan beställa leverans till ett visst datum. T ex då en bil ska levereras. Om man beställer hjulen till någon dag innan, så slipper man ha en stapel med hjul ligga och ta plats i lokalen. ”Just-in-time-delivery” alltså. 

LAGERRENSNING BLIR
UTFÖRSÄLJNING!
 
Vår aktivitet med lagerrensning blev en mindre succé. Så vi har beslutat att köra vidare och rensa i lagret löpande. Du hittar nu utgående varor till kanonpriser under fliken "Utförsäljning" på vår webbplats.
Välkommen att fynda! 

 
Besök Nordic Wheels här!