Nyhetsbrev Juni 2019

News on Wheels
BRA TIPS INFÖR SOMMAREN:
HJÄLP DINA KUNDER TILL EN
SÄKRARE SEMESTERRESA!
Här på News On Wheels brukar vi ju ofta prata om merförsäljning. Dvs att även däck och hjul kan förbättra marginalen på bilaffärerna. En speciellt tydlig win-win-situation är när du hjälper dina verkstadskunder med att kolla mönsterdjupet på sommardäcken när de är inne på verkstadsbesök. 
Som du ser av bilderna ovan (vilket du kanske redan visste) är slitna däck direkt livsfarliga när det är vatten på vägen. 
Vi ser till att, i nio fall av tio, leverera däcken du beställer, på en dag. Det innebär att du ändå kan leverera bilen till kund utan större dröjsmål. 
Du får både en nöjdare kund och en bättre marginal på verkstadsbesöket. 
Du vet väl att t ex Nokian Hakka Blue 2, är testvinnare och baddare på att klara vattenplaning? 

 
"LÅT OSS VARA SOMMARVIKARIE
PÅ DÄCKVERKSTAN!" 
- Vi ser till att du får de hjul du behöver under sommaren,
säger Claudio Menchini, VD för Nordic Wheels. 
De flesta anställda i svensk bilhandel brukar ju vilja vara lediga under en period på sommaren. Men att stänga företagen helt för semester, blir mindre och mindre vanligt. Så för de flesta blir sommaren en tid där verksamheten ibland "hackar" p g a att inte alla tjänster är bemannade. 
Här kan vi på Nordic Wheels kanske hjälpa till. Är er "däckkille" på semester, men det ändå måste fram en uppsättning vinterhjul eller nya sommardäck, är vi aldrig lägre bort än din dator eller smartphone. Men några klick är problemet löst och din beställning landar på lastkajen dagen efter. 

Hör av dig och få ett kundinlogg redan nu, så har du ett problem mindre i sommar.
I övrigt tackar vi alla våra kunder för ett trevligt samarbete och önskar en riktigt trevlig sommar. 
Jag vill gärna ha ett inlogg


"KANSKE VIKTIGAST PÅ BEG-SIDAN"
Jan Nilsson är reservdelschef på MTO Bilcenter i Järfälla. 
News On Wheels far ju runt i landet och lyssnar med olika bilföretag hur deras däckaffär och samarbetet med Nordic Wheels fungerar. Nu har vi hamnat på MTO Bilcenter i Järfälla strax norr om Stockholm, där vi träffar Jan Nilsson som är reservdelschef.

Hej Janne! Ni är ju kunder hos Nordic Wheels sedan en tid. Hur tänker ni kring det här med eget däcklager eller köpa på beställning?
- Som auktoriserade för att sälja SEAT har vi ett mindre lager. Det är inte effektivt att ha ett större lager där man jämt ska ha rätt dimensioner inne. Dessutom tar det ju en hel del plats. Och så ska det vara nån som kan montera.  
- Så nu har vi bara några standarddimensioner av lösdäck inne för bilar vi har på service. Men eftersom vi får leverans på de däck och hjul vi behöver, på max 2 dagar från Nordic Wheels, behöver vi nu inget större lager själva. 

En del i Nordic Wheels affärsidé är att det ska vara lätt för bilföretagen att skapa merförsäljning. Dvs lätt att beställa tillbehör vid bilköpet. Tycker du att Nordic Wheels erbjudande fungerar så? 
Ja, absolut, merförsäljning är viktigt. Framförallt är det viktigt för bilsäljarna, när de sitter med kunder. Men även om vi får in en kund i vår butik som kanske har en äldre bil eller av ett annat märke, så kan vi lätt hjälpa till med en uppsättning hjul. 

Är den här tjänsten även användbar på begagnade bilar? 
- Ja visst, det kommer ju in många beg bilar som inte har vinterdäck eller vinterhjul, och då är det väldigt bra att snabbt kunna få fram en hjulsats när man har en kund på en bil. 

Hur viktigt är det med snabba leveranser? 
- Vi lever ju i ett samhälle där allt går fortare och fortare, även i den här branschen, så det är självklart viktigt. Kanske allra viktigast på beg-sidan, där det ofta är snabba puckar. 

Hur upplever ni Nordic Wheels webbplats? 
- Bra, det är inga konstigheter. Enkelt uppbyggt och lätt att hitta. 

Vad skulle Nordic Wheels kunna vara bättre på? 
- Vi har inte kommit på något hittills. Vi tycker det funkar klockrent. Även om det skulle bli något fel, är dom väldigt enkla att ha att göra med. Så vi är jättenöjda. 
 
 
Det här är MTO Bilcenter: 
• Bilmärken: Säljer SEAT. Service och plåt på SEAT, VW och Skoda.
• Antal anläggningar: 1
• Antal anställda. 40
• Antal nybil per år, ca 200
• Antal begbil per år, ca 170
MTO Bilcenter: 

Bilmärken: Säljer SEAT. Service och plåt på SEAT, VW och Skoda.
Anläggningar: 1 
Antal anställda: 40 personer
Antal nya bilar per år: ca 200
Antal beg bilar per år: ca 170
Läs mer om MTO Bilcenter här!
ODUBBADE VINTERDÄCK 
PÅ SOMMAREN?
– HÄR ÄR ARGUMENTEN MOT!
Instabilitet och längre bromssträcka, är bara två viktiga argument mot användning av vinterdäck på sommaren.

Man uppskattar att minst 200 000 bilister kör runt med odubbade vinterdäck även på sommarvägarna i Sverige. Dom borde tänka om. Enligt lagen är det tillåtet, men det är direkt farligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren. Och inte ens ekonomiskt. Läs varför: 

GUMMI OCH KONSTRUKTION
Dubbfria vinterdäck är anpassade för vinterförhållanden både vad gäller gummiblandning och konstruktion och därför är köregenskaperna på sommaren dåliga, speciellt på vått väglag. I själva verket alla säkerhetsaspekter talar för att man inte ska köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Dessutom kör många med nästan utslitna vinterdäck - man vill ofta ”köra slut” på sina vinterdäck - vilket gör det ännu farligare.

LÄNGRE BROMSSTRÄCKA PÅ VÅT ASFALT
Många biltidningar har testat hur dubbfria vinterdäck klarar sig på sommaren och har jämfört deras sommaregenskaper med sommardäck. Ett test som Auto, Motor & Sport har gjort visar att ett bra sommardäck har en bromssträcka på 28,9 meter från en hastighet på 80 km/h på våt asfalt, medan dubbfria vinterdäck stannar först efter 43,7 meter. En skillnad på tre billängder. Skillnaden blir ännu större om de odubbade vinterdäcken har ett mönsterdjup på under tre millimeter.

DÅLIG STABILITET
Ett test som Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI har gjort, visar att en bil med bra sommardäck klarade en snabb väjning i en hastighet på 83 km/h, medan bilen med dubbfria vinterdäck klarade samma undanmanöver på 72 km/h. För att ge bra grepp i låga vintertemperaturer har dubbfria vinterdäck en gummiblandning som är mjuk, alldeles för mjuk för att fungera bra i sommartemperaturer. Av det skälet blir däcken instabila vid en undanmanöver. Risken för sladd och för en allvarlig olycka ökar betydligt.

ÖKAD RISK FÖR VATTENPLANING
Även risken för vattenplaning ökar kraftigt med dubbfria vinterdäck. auto, motor & sports test visar att det bästa sommardäcket började vattenplana vid 84,1 km/h, medan det odubbade vinterdäcket började vattenplana redan vid 69,5 km/h. Rekommenderat mönsterdjup på sommardäck är minst fyra millimeter för att de ska ge bra skydd mot vattenplaning. Slitna dubbfria vinterdäck med ett mönsterdjup på under tre millimeter har urusla egenskaper vid vattenplaning.

SNABBARE SLITAGE
Det är inte ens ekonomiskt att köra med vinterdäck på sommaren. Vid en temperatur på cirka +15 grader slits de cirka 20 procent mer än sommardäck och ännu mer ju varmare det är.