Nyhetsbrev Januari 2020

News on Wheels

Snart flyttar vi vårt lager från Karlstad till Rosersberg och därför gör vi nu en riktigt ordentlig lagerrensning. Så vi säljer nu ut vissa dimensioner av både däck, fälg och kompletta hjul, till riktigt attraktiva priser. 
Vill du passa på att köpa in däck eller hjul som du vet kommer att gå iväg till nya eller begagnade bilar, är det här lilla Julafton. Det finns massor av varor i kampanjen, därför kan vi inte lista allt här. 

Hör av dig till oss på mail eller telefon, så hjälper vi dig till ett kanonköp. 

 
• MOOW-FÄLGAR   • SOMMARDÄCK 
• VINTERDÄCK   • KOMPLETTA HJUL
MAILA DIN FÖRFRÅGAN TILL VÅR ORDERAVDELNING, HÄR
"APPPEN BRA - MEN GÄRNA EN PAPPERSLISTA OCKSÅ."
Jeff Ericsson är försäljnings- och verkstadschef på Stig Ericsson Bil i Olofström. 
News On Wheels brukar ju göra nedslag på fältet och prata lite med kunderna. Vi fick tips om Sig Ericsson Bil i Olofsström och Jeff Ericsson som är försäljnings- och verkstadschef där. Så vi hörde av oss och fick en liten intervju med honom om läget. 

Vissa bilhandlare håller ett eget lager med vinterdäck och fälg. Andra köper det mesta från underleverantörer. Hur ser det ut för er? 
- Vi har bara ett litet lager av däck för de dimensioner som är vanligast för Suzuki. Det mesta köper vi in. Det är väldigt svårt att få lönsamhet i ett större däcklager. 

Köper ni mest från bilimportören eller via underleverantörer? 
- Vi har haft en leverantör som vår GA har rekommenderat. Men vi var inte riktigt nöjda med dem, så vi tittade runt och fick bra kontakt med Per på Nordic Wheels. Så nu köper vi mycket från dom - mest kompletta vinterhjul. 

Merförsäljning är ju viktigt vid all bilförsäljning. Kan man säga att snabb och enkel tillgång till vinterhjul, underlättar merförsäljningen?
- Ja det gäller absolut för oss också och det fungerar väldigt smidigt i försäljningen att få fram förslag på vinterhjul. 

För Nordic Wheels är det viktigt att vara lättillgängliga i dator, surfplatta och i smartphone. Hur viktigt är det för er som säljer däck och hjul? 
- Det fungerar mycket bra med det upplägg som dom har. Vi beställer väl lika mycket via app i telefonen, som via dator. Några av våra mer seniora medarbetare skulle gärna önska sig en beställningslista på papper också. 

Nordic Wheels levererar oftast över natten. Är det en bra leveranstid? 
- Ja det passar oss väldigt bra. Det fungerar till 90% skulle jag säga. Och när det nån gång inte kommer i tid, så är det fraktbolaget som har missat. 

Är det nåt som NW kan bli bättre på? 
- Nej inte vad jag kan tänka mig på rak arm, dom är väldigt hjälpsamma. En viktig sak är att de alltid återkommer snabbt och reder ut eventuella fel, frågor och missförstånd. Det hade vi problem med förut. 

Hur nöjda är ni med Nordic Wheels? 
- Vi är jättenöjda. Det fungerar väldigt smidigt och bra.   

Vad tror du bilförsäljningen tar vägen under 2020?
- Jag tror på en viss avmattning i början av året, men att det sen slutar på ungefär samma nivå som 2019. 
DET HÄR ÄR STIG ERICSSON BIL: 

• Säljer och servar Suzuki, Isuzu och Fiat Professionals
• Anläggning i Olofström
• 7 anställda
• Ca 130 - 150 nybilar per år
• Ca 250 - 300 begbilar per år
 
LÄS MER OM STIG ERICSSON BIL
TRE "VISE MÄN" SKÅDAR IN I BILENS
OCH RÖRLIGHETETENS  FRAMTID
Sällan har frågan om framtidens körning varit så svårbedömd som nu. Här ger tre branschexperter sin syn på morgondagens bilkörning. 
Hur blir det med bilkörningen i framtiden? Kommer vi att köra själva eller bara vara passagerare? Vem kommer att köra säkrast, människan eller maskinen? Äger vi våra bilar eller betalar bara när vi använder dem? Vad kommer däcken att vara tillverkade av?
Frågorna är många när vi går in i det nya decenniet. Det är inte bara frågor om bilarnas distribution som står på agendan. Vi har också stora teknikskiften framför oss både vad gäller fordonens navigering och deras drivsystem. Att få en uppfattning om hur man ska satsa framöver, är avgörande för de som vill vara en del av morgondagens bilbransch. 

Några som kan vara bra att lyssna på är:
Heikki Liimatainen, teknologie doktor och professor på Transport Research Centre Verne vid Tampere University of Technology,
Robert Hansson, Director of Vehicle Dynamics & Active Safety Centre på Volvo Car Corporation
Juha Pirhonen, Vice President of Research and Development på Nokian Tyres,

Att elbilar är allmänt förekommande och att bilarna kommunicerar både med varandra och centralt, är bedömarna ense om kommer att vara det som gäller om 15-20 år. Likaså att bilägandet tar nya former. Men fortfarande kommer däcken - troligen tillverkade av biomaterial - vara den enda komponenten som har kontakten med vägbanan. 

Läs mer om vad de lärde säger om framtiden för bilar, ägande och körning. 

 
LÄS HELA ARTIKELN HÄR