Nyhetsbrev November 2019

News on Wheels
FULL FART PÅ MRF:S SEMINARIUM
- VI VAR OCKSÅ DÄR!
 
Över 300 personer från bilrelaterade företag i hela Sverige, samlades
för att få inspiration till ännu bättre lönsamhet i beg-bilaffären. 
Nyligen genomförde MRF ytterligare ett av sina uppskattade seminarier där "Beg Bil" stod i fokus. Ca 300 intresserade med olika anknytning till bilbranschen lyssnade, träffades, minglade och diskuterade olika aspekter av handeln med nästan nya bilar. Nordic Wheels var på plats även i år och träffade också en lång rad av sina kunder.
Per Lantz, säljare på Nordic Wheels och Klas Höglund, försäljningschef,
lyssnade, träffade kunder och knöt nya kontakter, under dagarna 
två. 
Det hölls en lång rad mycket intressanta och underhållande föredrag av högkompetenta personer, under de båda dagar som seminariet varade. Vi fick bl a en sammanfattning av läget i makroekonomin, höra om nya kundbeteenden, en påminnelse om viktigt säkerhetstänk, tankar om hållbar utveckling och många olika aspekter på begnathandeln i allmänhet. 
Några intressanta slutsatser, som vi själva drar från seminariet, kan vara följande; 

• Begagnade bilar har nu etablerat sig som en affärsidé även för nya, stora och kvalificerade aktörer. Bilhandeln har tagit över mer och mer av beg handeln vilket har skapat möjlighet för en helt ny affärsmodell, där begagnat är i fokus och - rätt hanterat - ger möjlighet till riktigt bra avkastning. 

• Ska begagnathandeln ge god lönsamhet, krävs en omfattande satsning på logistik och merförsäljning. Det gäller alltså att optimera lagerflöden och se till att varje enhet bidrar med maximal lönsamhet till affären. 

• Framgång kräver idag också att man har rätt "verktyg" att jobba med. Det handlar alltså om att göra rätt saker och helst bara det man själv är bra på. Att ta in tjänster från t ex finansbolag, har ju varit vanligt i många år, men nu finns också ett brett urval av stödsystem till bilhandeln som t ex effektiva ”order-lager-faktureringssystem” med tillhörande ”crm-moduler” och företag med effektiva lösningar för kundkartotek. Allt för att optimera verksamheten. Några färska exempel på företag som stöttar bilhandeln är Vroom, Autorola, MRF, Carfax, DNB, Svensk Bilgaranti, Wayke, och Blocket. 

Det gläder oss på Nordic Wheels att även vi faktiskt passar in i den trenden på ett utmärkt sätt. Vi är inte bra på att sälja bilar. Men riktigt bra på att se till att rätt hjul kommer fram i rätt tid till bilhandlarna. 
 
Vintervägarna i Sverige bjuder ju minst sagt på varierande underlag. Ena dagen torr vägbana, den andra dagen förrädisk ishalka. Så det gäller att vara beredd på alla situationer när man kör. Men vad är egentligen värst i vintertrafiken? News On Wheels ringde upp några personer i bilbranschen för att fråga: 

Vilket är värst att köra på, ishalka eller snömodd? 
Kenneth Peischl
Säljare, Tage Johansson Bil
 
- Ishalka, tycker jag. Helt enkelt därför att det är så förrädiskt. Det brukar vara väldigt svårt att se när det är is eller torr vägbana.
Olle Johnsson  
VD, Laholms Biltransport
- Snömodd utan tvekan! När det är riktigt isigt vet man ju vad som gäller, men dåligt plogade vägar är mer lömska. Och tyvärr ersätter inte salt dålig plogning. 
Per Lantz
Säljare, Nordic Wheels
- Snömodd gillar jag inte. Men det beror förstås på; nyfallen snö har man rätt bra koll på, men riktigt snöslask är inte kul. Då är man på helspänn för man vet aldrig vad som kan hända. 
Anders Åberg
Performance Manager, Autorola
- Ishalka, helt klart. Den är lurigare eftersom man inte ser om det är torr vägbana eller is. Tror att det heter ”svartis”.  Jag kör 5-6.000 mil per år och har blivit vittne till ett stort antal avåkningar pga det. 
 
VINTERHJUL!
ALLTID EN RIKTIGT BRA MÖJLIGHET TILL ENKEL MERFÖRSÄLJNING! NORDIC WHEELS LEVERERAR PÅ
NÅGON DAG!
NOKIAN TYRES
MINSKAR RULLMOTSTÅNDET!  
Nu pratar alla om hur man ska kunna minska användandet av fossila bränslen, inte minst inom bilbranschen. Ett område som kanske är lätt att glömma, men som ändå kan bidra, är att minska däckens rullmotstånd - dvs den energi som går förlorad när däcken rullar mot vägbanan. 
En aktiv aktör inom detta område, är Nokian Tyres som jobbar med att utveckla nya gummiblandningar och ta fram nya innovativa mönsterdesigner och däckkonstruktioner. 
Och produktutvecklingen har gett resultat - rullmotståndet på Nokian Tyres däck har nu i genomsnitt minskat med åtta procent jämfört med 2013. Det motsvarar avgasutsläpp från 65 000 personbilar. 
Inom EU uppskattas att 24 procent av växthusgasutsläppen orsakas av trafiken. Målet är att minska dessa utsläpp till 20 procent fram till 2020, jämfört med nivån 1990. Ännu strängare mål ska beslutas fr o m 2021. Om alla personbilar i Sverige, Finland och Norge skulle köra med vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R3, i stället för andra premiumvinterdäck, så skulle bränsleförbrukningen minska med närmare 300 miljoner liter och koldioxidutsläppen minska med ca 710 000 ton under däckens livstid, uppger Nokian Tyres.
LÄS MER OM RULLMOTSTÅND, HÄR!
TYCKER DU ATT NORDIC WHEELS
ÄR BRA ELLER DÅLIGA? 

- ELLER KAN BLI BÄTTRE PÅ NÅGOT? 
När vi pratar med våra kunder får vi oftast lovord för att vår tjänst fungerar riktigt bra. När vi träffar företag som vi hoppas ska bli våra kunder, har dom oftast hört gott om oss. 
Men visst har det hänt även för oss att saker och ting krånglar ibland. Förhoppningsvis lyckas vi oftast lösa det så att kunden blir nöjd i slutänden. 
Som de flesta andra företag strävar även vi efter att göra vårt erbjudande lite bättre hela tiden. Och en viktigt del i det är att lyssna på kunders och partners synpunkter. 
Så hjälp oss gärna att bli ännu bättre genom att skicka ett mail och berätta vad just DU tycker om vårt företag och våra tjänster. Tack på förhand! 

 
Jag tycker att ni gör ett DÅLIGT jobb, därför att...
Jag tycker ni gör ett BRA jobb, därför att...
Jag tycker att ni borde bli mycket bättre på...