Nyhetsbrev Maj 2019

News on Wheels
HAR DU TRISTA BEG-BILAR I HALLEN?
LYFT DOM MED NYA HJUL!
Med en uppsättning fräscha däck och snygga fälgar kan man lyfta en trist begbil
från svårsåld till lättsåld. 
Du vet hur det är - vissa modeller av beg bilar går som tåget ut ur bilhallen på nolltid. Köparna står på kö. Men ibland dyker det upp fordon som har riktigt svårt att attrahera nya ägare. Det kan ju bero på många saker, men ibland handlar det bara om att bilen ser trist ut. Det är ju välkänt att en attraktiv, snygg bil, generellt säljs snabbare än en trist och tråkig. 
Snygga hjul har blivit en viktig del i hur man uppfattar bilars utseende, och om din problembil inte har de vassaste hjulen, kan det vara värt att testa att lyfta utseendet och attraktionskraften med en uppsättning moderna, hjul från Nordic Wheels.
Redan i morgon kan du ha en uppsättning snygga hjul till dina "väggfasta" objekt. Vi har nåt snyggt i de flesta dimensioner. Varför vänta? 
 
SE HELA VÅRT SORTIMENT HÄR!
BAKSMÄLLA PÅ MARKNADEN! 
Per Lantz är Nordic Wheels säljare på region syd.
News On Wheels brukar ju ta tempen ute hos kunderna, men vi kollar också upp läget hos vår egen säljkår, då och då. Vi ringde upp Per Lantz som är vår representant på region syd. 

Hej Per, hur står det till på hjul- och däckmarknaden? 
- Jotack det är både lite upp och ned just nu. Det är uppenbart att de allra flesta bilhandlare lider av en slags baksmälla efter de senaste fantastiska åren med hög försäljning. Bilförsäljningen tog ju nästan tvärstopp i somras, och har inte återhämtat sig riktigt efter det. Och det här påverkar ju förstås även vår försäljning när intresset att beställa däck och hjul inte är på topp.  - Men som en kund sa: "det här är ju egentligen det normala läget", efter år av fantastiska framgångar. 
- Vi ser nu att många har mycket bilar under beställning och jag gissar att det kommer att bli ett helt annat drag i marknaden igen, efter sommaren, när de leveranserna ska göras.


Vilka möjligheter till marknadsutveckling ser du? 
- Det är uppenbart att fler och fler inser möjligheterna att göra en bättre affär på sina begagnade bilar, när de  presenterar bilarna med nya däck och kanske en uppsättning nya vinterhjul i skuffen. - Det har också blivit mer populärt att lyfta utseendet på lite trista beg-bilar genom att sätta på en ny hjulsats med lite mer "hotta" fälgar, som går att köpa in för en hyfsad summa från oss.

Och hur är intresset från nya kunder?
- Ja, fast det är trögt i marknaden, är det sällan som jag får "nobben" inför ett besök. Även om det inte ligger en order och väntar, har de flesta hört talas om oss och är väldigt intresserade av att höra mer om våra tjänster. Så det känns fortfarande väldigt kul att åka även på nya kunder. 


 
HAR DU BEHÖVT "TVÄRNITA"
I HÖG FART?
Att ha bra däck handlar inte bara om att kunna köra fort, det handlar också om att kunna stanna snabbt. I värsta fall från en riktigt hög fart. 

Har du själv någonsin tvingats tvärbromsa i riktigt hög fart? 
Urban Magnusson
medgrundare av Werksta

- Ja, jag har ju kört bil i 40 år så vissa incidenter där man tvingats tvärbromsa i hög fart har jag varit med om. Men jag har också provat att bromsa hårt under kontrollerade former, och det var lärorikt. 
Anders Holmqvist 
konsult i bilbranschen. 
- Ja, det dök upp en älg framför bilen en gång och då var det tvärbromsning som gällde. En upplevelse som var skrämmande, men också trygg eftersom bilen hade bra däck och stannade utan problem och med en kort bromssträcka. 
Marthina Schiller
ekonomiansvarig, Nordic Wheels
- Nej det har jag faktiskt inte, trots att jag kör mycket bil och bor i en del av landet där det bl a ofta är mycket vilt i rörelse. Visserligen är det säkert en speciell erfarenhet, men det är också skönt att inte ha hamnat i den situationen nån gång. 
 
Jessica Möller
tekniker, MrCap
Ja, det har jag faktiskt. Det var en bil som oväntat svängde ut i min fil mitt framför mig, så jag fick tvärbromsa. Jag gissar att jag körde i ca 110 km/tim. Det var inte många centimeter emellan, men det klarade sig, delvis för att jag hade bra däck. 
HUR FÖRVARAR DU HJULEN EGENTLIGEN?
Fel lagring av däck och hjul kan minska däckets livslängd väsentligt. 
Stående eller liggande? Kallt eller varmt? Hur man förvarar däcken på däckhotellet påverkar livslängden avsevärt. Med rätt förvaring går det att bromsa däckens föråldringsprocess. Se till att dina kunder får den bästa servicen av sina hjul!
1. Temperatur
Temperaturen på platsen där däcken förvaras bör inte överstiga +25.  Utrymmet ska helst vara mörkt och temperaturen ligga omkring +15. Om temperaturen är över +25 eller under 0 grader, kan gummits egenskaper förändras vilket kan förkorta däckens livslängd. Förvaring i svalt utrymme påverkar inte gummiprodukter negativt. 

2. Fuktighet
Däck bör inte förvaras på en alltför fuktig plats. Fuktigheten får inte vara så hög att däcken ser fuktiga ut. De bör inte heller placeras på en plats utsatt för regn. 


3. Ljus
Däcken måste skyddas mot ljus, speciellt mot direkt solljus och mot starkt lampljus med högt innehåll av ultravioletta strålar.

4. Syre och ozon
Ozon påverkar däcken skadligt. I förvaringsutrymmet får inte förvaras apparater som genererar ozon, till exempel fluor- eller kvicksilverånglampor, elapparater med högspänning, elmotorer eller andra typer av elapparater som kan alstra gnistor eller strömurladdningar.

5. Formförändringar 
Om möjligt bör däcken förvaras så att de inte ligger under tryck, spänning eller vrids. Kraftiga formförändringar under förvaring kan leda till att de bryts när man ökar lufttrycket i däcket.

6. Lösningsämnen, oljor, fetter, värme 
Däcken måste speciellt skyddas mot kontakt med lösningsämnen, oljor och fetter. Redan en kortvarig kontakt med dessa ämnen kan vara skadligt. Däcken måste även skyddas mot stark värme och t ex mot gnistor vid svetsning.  

7. Hantera däck rätt
I ett lager får inte däcket tappas högre än från cirka 1,5 meters höjd. Annars kan däckets bältområde skadas. Typisk konsekvens kan bli ett deformerat bälte. Vi rekommenderar inte att ett däck med skadat bälte monteras på en fälg.