Man uppskattar att minst 200 000 bilister kör runt med odubbade vinterdäck även på sommarvägarna i Sverige. Dom borde tänka om. Enligt lagen är det tillåtet, men det är direkt farligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren. Och inte ens ekonomiskt. Läs varför:
GUMMI OCH KONSTRUKTION
Dubbfria vinterdäck är anpassade för vinterförhållanden både vad gäller gummiblandning och konstruktion och därför är köregenskaperna på sommaren dåliga, speciellt på vått väglag. I själva verket alla säkerhetsaspekter talar för att man inte ska köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Dessutom kör många med nästan utslitna vinterdäck - man vill ofta ”köra slut” på sina vinterdäck - vilket gör det ännu farligare.
LÄNGRE BROMSSTRÄCKA PÅ VÅT ASFALT
Många biltidningar har testat hur dubbfria vinterdäck klarar sig på sommaren och har jämfört deras sommaregenskaper med sommardäck. Ett test som Auto, Motor & Sport har gjort visar att ett bra sommardäck har en bromssträcka på 28,9 meter från en hastighet på 80 km/h på våt asfalt, medan dubbfria vinterdäck stannar först efter 43,7 meter. En skillnad på tre billängder. Skillnaden blir ännu större om de odubbade vinterdäcken har ett mönsterdjup på under tre millimeter.
DÅLIG STABILITET
Ett test som Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI har gjort, visar att en bil med bra sommardäck klarade en snabb väjning i en hastighet på 83 km/h, medan bilen med dubbfria vinterdäck klarade samma undanmanöver på 72 km/h. För att ge bra grepp i låga vintertemperaturer har dubbfria vinterdäck en gummiblandning som är mjuk, alldeles för mjuk för att fungera bra i sommartemperaturer. Av det skälet blir däcken instabila vid en undanmanöver. Risken för sladd och för en allvarlig olycka ökar betydligt.
ÖKAD RISK FÖR VATTENPLANING
Även risken för vattenplaning ökar kraftigt med dubbfria vinterdäck. auto, motor & sports test visar att det bästa sommardäcket började vattenplana vid 84,1 km/h, medan det odubbade vinterdäcket började vattenplana redan vid 69,5 km/h. Rekommenderat mönsterdjup på sommardäck är minst fyra millimeter för att de ska ge bra skydd mot vattenplaning. Slitna dubbfria vinterdäck med ett mönsterdjup på under tre millimeter har urusla egenskaper vid vattenplaning.
SNABBARE SLITAGE
Det är inte ens ekonomiskt att köra med vinterdäck på sommaren. Vid en temperatur på cirka +15 grader slits de cirka 20 procent mer än sommardäck och ännu mer ju varmare det är.
|
|