Nyhetsbrev Juni 2016

News on Wheels

Ännu ett toppdäck!
Nokian Hakka Green 2

Efter framgångarna med däcken Hakka Black och Hakka Blue, kommer nu Hakka Green 2. Det är ett sommardäck av hög kvalitet, avsett för mindre och medelstora familjebilar. Däcket har 15% bättre slitstyrka än tidigare och ger ett enastående lågt rullmotstånd och minskar därför också bilens drivmedelsförbrukning.
Med den nya "Silent Sidewall Technology", där en speciell zon på däcksidan tar bort ljud och vibrationer från slitbanan, minskas också däckljudet och bidrar därmed till en lugnare körupplevelse.
Självklart ingår alltid Hakka-skydd och Nöjdhetslöfte, för tryggt köp och ägande.
Läs mer om Nokian Hakka Green 2

Friktionsdäck på sommaren ger
dålig trafiksäkerhet!


Har du hört det tidigare? -Jag struntar i att byta till sommardäck - jag kör vidare på mina friktionsdäck - dom fungerar bra!"
Gummidäck som gummidäck resonerar en del bilägare. Men ett friktionsdäck för vinterväglag fungerar inte alls som ett riktigt sommardäck. Varken på våt eller torr asfalt.
Auto Motor & Sport lät racerföraren Richard Göransson testa hur vinterdäck fungerar på torr sommarasfalt. 40% längre bromssträcka är bara ett av de skrämmande resultaten. Kolla in hela testen på Auto Motor & Sports webbplats!
Se hela testen här

Robert Johnsson på J-bil:

"80% av våra nybilar säljs med vinterhjul!"

Hur fungerar vår tjänst för kunderna i praktiken? News On Wheels ringde upp Robert Johnsson, grundare och affärschef på snabbväxande J-bil i Stockholm och ställde fem snabba frågor medan han satt i bilen på väg till ett möte.

1. Hur länge har ni varit kunder hos Nordic Wheels?
- Vi har handlat av dem i ett år och vi tycker det det funkar väldigt bra.

2. Går det att påverka/öka försäljningen av vinterhjul generellt?
- Absolut, med lite aktiv försäljning är det mycket lätt att sälja mer tillbehör generellt. Och vinterhjul behöver ju alla.
- Vi brukar ha som mål att ca 80% av de nya bilar vi säljer ska ha vinterhjul på beställningslistan.

3. Finns det en koppling mellan när det är lätt att beställa hjul och lätt att sälja?
- Ja, framförallt hos mindre bilförtetag. Men vi är ju nu en ganska stor aktör så alla inköp av extrautrustning och tillbehör går via resevdelsavdelningen. Säljarna beställer inget själva. Men om vi har bra erbjudanden från våra leverantörer underlättar det förstås försäljningen.

4. Har NW ersatt en del av annan däckverksamhet eller är det ett komplement?
- Vi har haft en viss verksamhet med däckhotell, vilken vi kommer att utveckla framöver. Vi har ju ett visst krav på oss att köpa och sälja originalfälgar från GA. Men vi kommer fortfarande att köpa hjul från Nordic Wheels.

5. Hur ser ni på marknaden för vinterhjul kommande säsong? Större - lika - mindre?
- Vi säljer lika mycket vinterhjul året om. Det är lika viktigt att sälja på sommaren som på vintern. Och försäljningen följer nybilsförsäljningen i stort. Så vi räknar med bra volymer även i år.
Det här är J-Bil:
Antal anställda: ca 100 personer.
Etableringar: 4 anläggningar med försäljning och service, i Stockholmsområdet
Säljer och servar: Peugeot, Mazda, Mitsubishi och Hyundai.
Volymer: ca 2.800 nya bilar och 1.200 beg bilar per år

"2015 blev ett kanonår för oss!"

          
Claudio Menchini, VD, Klas Höglund, Säljare
- Vi kan se tillbaka på ett fantastiskt säljresultat under 2015, säger Nordic Wheels VD Claudio Menchini, till News on Wheels.
- Det var vårt första hela verksamhetsår och vi har fått fler och större kunder än vi vågat hoppas på.

Klas Höglund som är säljare på Nordic Wheels, får nästan alltid positiva signaler från de kunder han besöker:
- Man upplever att vi löser ett problem och istället skapar säljmöjligheter.
- Inte minst genom att vår speciella webblösning gör det väldigt enkelt att beställa. Många bilföretag har med framgång redan integrerat Nordic Wheels tjänst i sina egna system.
- Vi ser nu att ännu fler kommer att ansluta sig under 2016. Det kan bli ett minst lika bra år i år, avslutar Klas.
TPMS??
Så här fungerar trycksensorn
Många undrar hur lufttrycksmätningen - som nu bl a sitter på ca 30% av alla hjul som levereras av Nordic Wheels - fungerar. Varför ska man ha sån och hur kommer egentligen informationen från däcket till instrumentpanelen? Så nu reder vi ut begreppen:

Enligt ett EU-direktiv ska alla nya personbilar nu vara utrustade med någon form av TPMS, dvs Tire Pressure Monitoring System. (Men det går nu också att få TPMS monterat på eftermarknads- och befintliga hjul.)
En stor del av trafikolyckorna på våra vägar orsakas eller försvåras nämligen av att trycken i bilens hjul, inte är korrekt, vilket kan göra bilen svårkontrollerad och t ex orsaka sladd. Dessutom bidrar rätt däcktryck till en bättre bränsleekonomi och mindre däckslitage.

Det finns direkt och indirekt TPMS. Indirekt, innebär att ABS-systemet jämför rullmotståndet på hjulen och därigenom kan tala om när och var det är problem. Direkt - vilket verkar bli det vanligaste systemet - har en sensor i varje hjul/däck.

Så här fungerar det:
En sensor som är placerad vid luftventilen inne i däcket, mäter kontinuerligt temperatur och tryck och skickar signaler via radiovågor till bilens datasystem där informationen bearbetas och presenteras för föraren. Om man får en punktering, eller av annat skäl tappar mer än 10% av trycket i däcket, får föraren direkt information om vilket däck som det är problem med och hur akut problemet är.

Som det mesta i vårt samhälle är alltså även dina fyra hjul nu uppkopplade!