Hur fungerar vår tjänst för kunderna i praktiken? News On Wheels ringde upp Robert Johnsson, grundare och affärschef på snabbväxande J-bil i Stockholm och ställde fem snabba frågor medan han satt i bilen på väg till ett möte.
1. Hur länge har ni varit kunder hos Nordic Wheels?
- Vi har handlat av dem i ett år och vi tycker det det funkar väldigt bra.
2. Går det att påverka/öka försäljningen av vinterhjul generellt?
- Absolut, med lite aktiv försäljning är det mycket lätt att sälja mer tillbehör generellt. Och vinterhjul behöver ju alla.
- Vi brukar ha som mål att ca 80% av de nya bilar vi säljer ska ha vinterhjul på beställningslistan.
3. Finns det en koppling mellan när det är lätt att beställa hjul och lätt att sälja?
- Ja, framförallt hos mindre bilförtetag. Men vi är ju nu en ganska stor aktör så alla inköp av extrautrustning och tillbehör går via resevdelsavdelningen. Säljarna beställer inget själva. Men om vi har bra erbjudanden från våra leverantörer underlättar det förstås försäljningen.
4. Har NW ersatt en del av annan däckverksamhet eller är det ett komplement?
- Vi har haft en viss verksamhet med däckhotell, vilken vi kommer att utveckla framöver. Vi har ju ett visst krav på oss att köpa och sälja originalfälgar från GA. Men vi kommer fortfarande att köpa hjul från Nordic Wheels.
5. Hur ser ni på marknaden för vinterhjul kommande säsong? Större - lika - mindre?
- Vi säljer lika mycket vinterhjul året om. Det är lika viktigt att sälja på sommaren som på vintern. Och försäljningen följer nybilsförsäljningen i stort. Så vi räknar med bra volymer även i år.
|