Nyhetsbrev Januari 2018

News on Wheels
NYHET!
HAKKAPELIITTA R3 - MED
ARCTIC SENSE GRIP! 
     
Nya Hakkapeliitta R3 finns för både personbilar och SUVar. 

Det nya konceptet Arctic Sense Grip ger R3-däcken extremt bra grepp i nordiska vinterförhållanden och anpassar sig för alla vinterväglag. Detta tack vare olika typer av lameller som arbetar optimalt både på is, snö och barmark.
Nya generationens gummiblandning med Cryo Crystal 3-partiklar av biomaterial, förbättrar greppet. Dessa mikroskopiskt små partiklar, som liknar kristaller, fungerar som små inbyggda dubbar och förbättrar greppet på is genom att fästa effektivt mot underlaget.
Det här är framtidens vinterdäck. Beställ redan idag!

 

Läs mer om nya R3, här!
NORTHCAR KÖPER HJULEN FRÅN NORDIC WHEELS!
Christer Granström är Servicemarknadschef på Northcar i Sundsvall.

News On Wheels brukar ju göra nedslag ute hos kunderna och kolla hur samarbetet fungerar. Den här gången tog vi oss norrut och landade hos Northcar i Sundsvall och deras Servicemarknadschef Christer Granström. Framgångsrika Northcar hanterar hela nio olika bilmärken och är systerföretag till Northbike Sweden AB. 
Vi ställde några frågor till Christer: 
 
Hur jobbade ni med däck- och fälg innan ni började köpa från Nordic Wheels?    
- Vi hade en annan leverantör som vi köpte det mesta av. Att hålla eget lager av däck och fälg fungerar inte för oss eftersom vi helt enkelt inte har plats för det. Dessutom är det svårt att få lönsamt. 
 
Varför ville ni testa en ny leverantör? 
Vi kände att vi ville förnya oss och utvärdera en annan kontakt, inte minst vad gäller priserna. Vi hade hört talas om Nordic Wheels och ville gärna prova dem som partner. Avgörande för oss var prisbilden och leveranstiderna.
 
Hur fungerar samarbetet? 
Mycket bra! Dom har bra support, ett trevligt bemötande och snabba leveranser, det gillar vi. 
 
Så ni är nöjda med leveranstiderna? 
Ja. Bäst är det förstås när vi får leveranserna redan dagen efter beställning. Men vi ligger ju en bit upp i Sverige, så ibland kan det ta någon extra dag.  
 
Är det något uppenbart som dom kan bli bättre på?  
Nej, i dagsläget fungerar allt bra. 
Det här är Northcar:

Antal anställda: 39 personer
Säljer och servar: Opel, Saab, Chevrolet, Chrysler, Dodge, Jeep, Fiat, Isuzu och Lancia
Anläggning: i Sundsvall
Antal nya bilar per år: ca 500
Antal beg bilar per år: ca 570

 

ARAMID SIDEWALLS!
- NU OCKSÅ FÖR LÄTTA LASTBILAR!
Aramid däcksidor underlättar livet nu också för förare av lätta lastbilar. 

Vassa trottoarkanter och skarpa kantstenar är bara två av alla de tuffa utmaningar som bildäck utsätts för varje dag. Men däcksidorna är ju inte alls lika tåliga som själva slitytan. Och som du redan kanske känner till, har Nokian utvecklat Aramid-tekniken som förstärker däcksidorna och skyddar mot just den typen av skador. 
Nu finns Aramid att beställa även till lätta lastbilar. En fordonsgrupp som verkligen alltid måste kunna ta sig fram, oavsett hur förutsättningarna är. Oavsett vassa trottarkanter och kantstenar. 
Läs mer om Aramid från Nokian, här!
VI HAR HJULEN TILL MOPPEBILARNA! 
Även moppebilar behöver vinterdäck för att kunna köra säkert vid vinterväglag. 

Vad är det som säger att en moppebil skulle klara sig med enklare däckteknik än en personbil? Även om farten inte går mycket över 50 km/tim, gäller det att kunna stanna i tid och att inte fastna i snön. 
Nu finns bra vinterhjul hos oss, även till dom bilarna. 

 
Beställ moppehjulen här!
FULL FART I VÅR PRODUKTION! 
Du vet hur det ofta är: Man trycker på en knapp och så händer det någonting. T ex att det landar några färdiga vinterhjul på lastkajen. 
Några har undrat hur vi jobbar med logistiken när vi tar hand om kundordrar i vår produktion. Inte minst har vi fått frågor om hur vi kan leverera så snabbt som vi gör.
Här är en kort beskrivning av hur vi gör när vi hanterar en order på vårt sätt:
     
     
För att hålla en hög leveranssäkerhet ligger det alltid ca 40.000 däck i olika dimensioner, på våra hyllor. Och lika många fälgar. 
 
Ordern registeras
När vi på kontoret trycker iväg en bekräftelse på beställningen till kunden, går det också samtidigt en internorder direkt till en skrivare, placerad i produktionen. 
 
Ordern plockas
Inom några minuter fångas ordern upp av t ex Jimmy, som jobbar med lagerhanteringen. Han sätter sig på en truck och far iväg in i däck- och fälglagret. På ordern anges på vilka lagerplatser produkterna finns. Det är flera tusen olika däckdimensioner och fälgmodeller att hålla reda på. När produkterna är lastade, går det en sväng förbi TPMS-hyllan, om det är beställt trycksensorer också. 
 
Montering
Carl och C-G jobbar med monteringen och ser till att däck och fälg blir en enhet i monteringsmaskinen. Det krävs ett vant handlag för att det inte ska krångla. Varje hjul balanseras sedan noggrant innan de märks med ”V" eller ”H” för att sedan hamna på rullbandet mot paketeringen. 
 
Paketering
Varje hjul plastas in automatiskt med en maskin. Fördelen med plastning är att man ser innehållet men att det ändå är bra skyddat. 
På ordersedeln som fortfarande följer med beställningen, finns en streckkod, som nu läses av. Det genererar kompletta frakthandlingar, vilka skrivs ut automatiskt och fästs på varje kolli. 
 
Lastning 
När hjulsatsen (eller däcken) nu är klara för leverans, körs de med truck direkt ut till ett väntande släp. Varje lunch och i slutet av varje dag, hämtas det av fraktbolaget och rullar sen iväg mot kunderna. Vid högsäsong hämtar de flera gånger om dagen. 
 
Om allt stämmer och det inte är orderkö, kan vi färdigställa en order om fyra kompletta hjul, på strax under 15 minuter! 
     
Transportstyrelsen säger: 
"Bilar ska ha vinterdäck från 1 december –
31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria."
Besök Nordic Wheels här!