Nyhetsbrev Augusti 2017

News on Wheels
Per Lanz är vår nya säljare på region syd.
Per Lanz är vår nya representant på region syd. 

Sedan starten har Nordic Wheels fokuserat på att nå ut och leverera till bilföretag i framförallt mellansverige. Och bilföretagen mitt i Sverige har hållit oss fullt sysselsatta under de första åren. Men nu breddar vi vår bearbetning av marknaden till att omfatta även södra Sverige. För det har vi anställt Per Lanz som nu är vår representant på region syd. 
Per kommer närmast från en tjänst som filialchef på Euromaster och har tidigare varit anställd på Volvo. 
Uppdraget för Per är nu att träffa fler bilföretag och berätta hur vi kan förbättra deras affär med en enklare däckhantering. Hör av dig om du också vill ha en presentation. 
Vi hälsar Per välkommen och hoppas att han ska trivas hos oss. 
 
Reminder:
Varna alltid dina kunder för att köra med vinterdäck (friktionsdäck) på sommaren!

Wafab Bil har Nordic Wheels som
däck- och fälglager! 
Anders Warnestad är Marknadschef och vVD på Wafab Bil i Karlstad. 
 
Wafab Bil med anläggningar i Karlstad, Kristinehamn och Sunne, har varit kund hos Nordic Wheels under flera år. NewsOnWheels slog en signal till Anders Warnestad som är vVD tillika marknadschef, för att höra hur det står till i samarbetet med Nordic Wheels.

1. Hej Anders! Varför har ni valt att köpa färdiga hjul från extern leverantör? Många väljer ju att ha ett eget lager av däck och fälg. 
- Det är egentligen tre saker det handlar om för oss: Enkelhet, Logistik och i slutänden också Ekonomi. Ska man ha ett bra lager binder det kapital och lokalyta. 
Vår tanke är att Nordic Wheels får vara vårt lager. För vissa av de bilmodeller vi säljer mest av, har vi ibland ett litet mellanlager i våra egna lokaler. 

2. Vad är bäst resp sämst att köpa hjul från extern leverantör? 
- Vi ser egentligen inga nackdelar alls. Även om det finns däck och fälgar som inte finns i Nordic Wheels ordinarie sortiment, brukar de ju alltid få fram bra lösningar på det. 
Fördelen är för oss framförallt enkelheten i logostiken. Och att bara jobba med EN leverantör - en bra partner.

3. Hur kom det sig att ni har valt just Nordic Wheels som leverantör? 
- Vi känner ju flera i företaget sedan länge, har haft en långvarig affärskontakt, så valet är rätt naturligt. Sen är deras webbplats väldigt bra att jobba med. Lättöverskådligt och enkelt att beställa. Det är inte heller fel att veta att de har starka Nokian Tyres i bakgrunden, vilket också medför att de kan sälja starka varumärken. 

4. Är ni nöjda med det ni får från Nordic Wheels? Är det något som skulle kunna fungera bättre? 
- Ja vi är helnöjda! Vet inte på rak arm vad som skulle kunna fungera bättre. Kanske att det fanns lite mer att välja på när det gäller TPMS. Men det är ju ingen stor sak. 
Det här är Wafab Bil:
Antal anställda: ca 65 personer.
Säljer och servar: Kia, Fiat personbilar, Fiat och Opel transportbilar.
Anläggningar: Karlstad, Kristinehamn och Sunne. Samt A-bilar i Sunne som säljer Kia, Citroën och Nissan.
Antal nybil/år, ca 1.000
Antal begbil/år, ca 1.000 

Klas Vangen är vår nya Kundsupportare!
Klas Vangen hjälper nu många av våra kunder, på telefon. 

Ny på jobbet hos Nordic Wheels är också Klas Vangen som har axlat ansvaret för vår viktiga Kundsupport. Klas kommer från ett jobb inom däckbranschen där han jobbat både med kundmottagning och produktion. Han vet alltså det mesta om däck och fälg och hur man tar hand om kunder på bästa sätt. 
Klas tar emot order, kontaktar kunder som vi kanske inte kunnat besöka och hjälper kunder som kanske inte direkt hittar rätt i vårt sortiment. 
Vi hälsar Klas välkommen och hoppas att hann ska trivas hos oss. 
 Dubbar som aktiveras vid behov!
- Snart verklighet från Nokian Tyres! 
Med en knapp på instrumentbrädan kommer man att kunna välja om dubbarna ska vara ut- eller infällda.

I samband med vinterdäckets 80-årsjubileum presenterade Nokian Tyres sitt konceptdäck som visar hur framtidens dubbteknik kan se ut. Med en knapp på instrumentbrädan kan bilföraren aktivera dubbarna i däcket och därmed förbättra greppet. Samtliga dubbar på alla fyra däcken höjs eller sänks samtidigt. Själva dubbstommen rör sig inte, utan det är dubbstiftet av hårdmetall mitt i dubben som rör sig ut och in.
Fördelen med ett vinterdäck som fungerar både som dubbat och dubbfritt, är att skiftningen kan göras när väglaget förändras. På barmark eller vid stabila vinterförhållanden kan man köra utan dubbar och på isiga underlag kan man använda dubbar.
Konceptdäcket som Nokian Tyres har utvecklat, har liknande mönster och konstruktion som nylanserade dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 SUV.  

 
Se video om nya dubbkonceptet, här!